Gerilla Reklamcılık: Dikkat çekmenin farklı bir yöntemi  

Posted by Alper Çetiner


Bir firmanın medya planlaması yapılırken genelde en son akla gelen fikir sokak ve board reklamcılığıdır. Bir ajans çalışanıysanız bilirsiniz, sözü geçen reklamın kaymağı azdır. Yayıncı kuruluşlarla çalışmanın kaymağı her daim daha boldur, daha tatlıdır. Bir şehrin reklam aracı olarak algılanamamasının sebebi de temelde budur. Şehri reklam malzemesi olarak kullanmak çok geleneksel bir kültürdür aslında. En basit örneklerinden biri, ...orta çağ avrupasında yapılacak sirk gösterileri afişlerle ve duvar yazılarıyla tanıtılırdı. Bu bakımdan bu yöntemin çok daha oturmuş bir yapısı vardır. Kapitalizmle gelen reklam kültürüyle yayıncılıkta "haber" ve "reklam" farkı oluşmaya başladı. Şehir reklamı eskidir, candır.
Belediyeler de bu işi bir sektör haline getirdiler tabii. Sonra bu işi kuralına göre yapmayan, kafasına göre bir nokta seçip afişini yapıştıran insanlara da mani olamayıp olan bitenlere bir isim koydular: Gerilla Reklam.

Peki Gerilla Reklamcılık nedir? Doğal şartları kendi lehine kullanarak temelde olmaması gereken yerde olan ve bulunduğu yerde fark yaratan prensibi üzerine yapılan reklamcılıktır. Bulunduğu zeminin uygunluğu ona ayrı bir anlam katıp şekildeki kahve fincanına yakın bir anlayışta olabileceği gibi, şehrin her yerine yapıştırılan stickerlar da olabilir gerilla reklamcılık.
Gerilla Reklamcılık Ajansları Portekiz'de bile vardır ama ülkemizde hala bu anlayış yeterli profesyonelliği kazanmamıştır.


Bugünlerde bu işi düzenli olarak yapan eğlence sektörü var. Bu tarz onlarda kemikleşmiş bir hal almıtır. Geri dönüşümünü aldıkça keseyi açıp pankart ve board'lara yatırım yapma eğilimiyle büyüyorlar, yayıncı kuruluşları sponsor yapmak kaydıyla karşılıklı bedelsiz reklam mahiyetiyle "barter" sözleşmesi imzalıyorlar. Ancak , bu büyümenin temelindeki yapıtaşı da sokaktaki afiştir, gerilla reklamdır.

Büyük firmalar reklamı sadece tanıtım için kullanmıyorlar. Piyasa rekabetinde en etkin silahları reklamdır. İkinci Dünya Savaşı ardından büyüme gösteren tüm şirketlerin genel özellikleri reklama rakiplerinden daha fazla gösterdikleri önem. Bu durumu kabullenen günümüz şirketler yaratıcılıkta sınır tanımayan işlere imza atmak konusunda her zamankinden daha açık. Adamlar biliyor, reklamın en kalıcısı en sıradışı olanıdır, kendinden söz ettirenidir. Siz isterseniz her televizyon kanalından saldırın, güvenilen bir arkadaşın diğer arkadaşına anlattığı şey kadar etkili olabilir mi? Bakın, işte ben de size bu kahveyi beğenip de göstermedim mi? Ben yakınlarda bir yerlerde olsa bizzat görmek bile isterdim.

0 yorum var | yaz / oku

Yorum Gönder

kimiz?

Fotoğrafım
İzmir Ekonomi Üniversitesinin Medya ve İletişim öğrencileriyiz. Derdimiz ortak bir alan yaratmak ve çok dertliyiz. Şöyle ki, okuyan herkes davetlidir.

neciyiz?

İzmir Ekonomi Üniversitesinin Medya ve İletişim öğrencileriyiz. Derdimiz ortak bir alan yaratmak ve çok dertliyiz. Okuyan herkes davetlidir.

arşiv